Volumul XIV, 2003
(STUDIA IN HONOREM MARIN PETRIŞOR)
CONTENTS / CUPRINS
PROFESORUL MARIN PETRIŞOR LA 70 DE ANI [Pages 5 - 7]
Aida TODI
MARIN PETRIŞOR – DATE BIOGRAFICE ŞI REPERE BIBLIOGRAFICE [Pages 8 - 12]
Aida TODI
Section / Secţiunea I. LIMBA ROMÂNĂ – SINCRONIE ŞI DIACRONIE
The evolution of the affricate consonants in the Moldavian sub-dialect / Evoluţia consoanelor africate în subdialectul moldovenesc [Pages 15 - 22]
Marian ANTOFI
Final “-U” In The Language Of Aromanian Writings from the End of the XVIIIth Century / “U” final în limba scrierilor aromâneşti de la sfârşitul secolului al XVIII-lea [Pages 23 - 34]
Nistor BARDU
The vocabulary of Romanian folk divination / Lexicul divinaţiei populare româneşti. Termeni cu sensul de “piază-rea” [Pages 35 - 38]
Valeriu BĂLTEANU
Expressing consanguinity in collateral direction in the Istro-Romanian dialect. Borrowings and inherited terms / Exprimarea rudeniei de sânge în linie colaterală în lexicul dialectului istroromân. Termeni moşteniţi. Termeni împrumutaţi. [Pages 39 - 48]
Gabriel BĂRDĂŞAN
Some regional adverbial voices / Forme adverbiale regionale [Pages 49 - 52]
Cosmin CĂPRIOARĂ
The semiauxiliary status of the verbe a urma / Statutul de semiauxiliar al verbului “a urma” [Pages 53 - 62]
Elena COMES
- / Subiectul. Aspecte ale repetării şi reluării subiectului în scrierile originale româneşti din secolul al XVI-lea şi începutul secolului al XVII-lea [Pages 63 - 68]
Raluca V. CONDULEŢ
The biography of a term – ceangău/ceangăi / Biografia unui termen – ceangău/ceangăi [Pages 69 - 78]
Ioan DĂNILĂ
The concept of “quasi-predication” and its role in verbs classification / Încercare de descriere a unei clase de verbe care realizează procese de tip acţiune: verbe cu un actant subiect [abl], cu un [abs] încorporat în structura verbului şi cu un [loc alativ] implicit [Pages 79 - 92]
Camelia DRAGOMIR
Adverbial Modifiers of Cause and “Effect” / Complementele de cauză şi efect [Pages 93 - 104]
Elena GĂGEANU
It is a Verbal Copula, Isn’t it? / Este “care v(re)a să zică” copulă verbală? [Pages 105 - 120]
Alexandrina GRĂDINARU
Repetition and Gender in Romanian Conversational Discourse / Repetiţia şi genul în româna conversaţională [Pages 121- 132]
Diana HORNOIU
The orthographic system used in the Lexicon of Buda / Sistemul ortografic aplicat în redactarea lexiconului de la Buda [Pages 133 - 140]
Monica HUŢANU
Diacronic considerations regarding Dobrudgea place-names / Consideraţii diacronice privind denumirea localităţilor dobrogene [Pages 141 - 148]
Liliana IONESCU
Pairs of Nominal Constructions in Current Romanian / Observaţii asupra dubletelor substantivale din limba română actuală [Pages 149 - 166]
Veronica IONESCU
Contextual meanings of the past tense in contemporary Romanian / Valori contextuale ale imperfectului în limba română actuală [Pages 167 - 180]
Dana MANEA
Remarks on the semantic and lexical structure of the contemporary first names / Consideraţii privind structura semantică şi lexicală a numelor de botez laice actuale din Dobrogea [Pages 181 - 200]
Ana MARIN
Considerations regarding the semantic and syntactic criteria of verb classification (with an application to the verbs of displacement) / Consideraţii privind criteriile de clasificare sintactico-semantică a verbului (cu aplicaţie asupra verbelor terminologice) [Pages 201 -212]
Anca MIERLĂ
Adverbials in modern Romanian linguistics. The dynamics of terminology-related structures / Circumstanţialele în lingvistica românească modernă. Dinamica structurilor terminologice [Pages 213 - 224]
Constantin Ioan MLADIN
Conjugation Change in the Verbs Inherited by Aromanian from Latin / Schimbări de conjugare la verbele moştenite de aromână din latină [Pages 225 - 234]
Manuela NEVACI
The English advertising terminology and its adaptation to the morphological system of the romanian language / Terminologia publicitară de origine engleză şi adaptarea sa la sistemul morfologic al limbii române [Pages 235 - 244]
Nicoleta PETUHOV
Feminization in Romanian / “Feminizarea” în limba română [Pages 245 - 250]
Aurora PEŢAN
Non-determination by Not Expressing the Actants in folk language / Nedeterminarea obţinută prin neexprimarea actanţilor în limbajul popular [Pages 251 - 268]
Nicolae STANCIU
The Contribution of Titu Maiorescu to the Development of Literary Romanian / Contribuţia lui Titu Maiorescu la dezvoltarea limbii române literare [Pages 269 - 274]
Aida TODI
Marine digression / Excurs marin [Pages 275 - 284]
Gheorghe TOHĂNEANU
The linguistic norm and the public opinion / Normă lingvistică şi opinie publică [Pages 285 - 291]
Laura VOINEA
Secţiunea II. DIDACTICA LIMBILOR MODERNE
Romanian Language and Culture in the World. Romanian Lectureship from Seattle / Limba şi cultura română în lume. Lectoratul de limba română de la Seattle [Pages 295 - 298]
Marina CAP-BUN
Mioriţa laie, laie bucălaie…or on the development and expansion of the individual vocabulary stock of students / “Mioriţă laie, laie bucălaie” – formarea stocului lingvistic individual [Pages 299 - 302]
Olga DUŢU
The Romanian teacher. The strategy of the educational reforms / Profesorul de limba şi literatura română. Strategia reformelor educaţionale [Pages 303 - 308]
Raluca FIŢ
Vocabulary resource: The Dorling Kindersley Big Book of Knowledge / Resurse pentru vocabular: Marea Carte a Cunoaşterii (editura Dorling Kindersley) [Pages 309 - 316]
Ana Maria GRIGORE
Troublesome Words in Teaching English / Cuvinte dificile în predarea limbii engleze [Pages 317 - 322]
Liliana IONESCU
A Linguistic Approach to Error Analysis in Teaching of English as a Second Language / Analiza erorirlor în predarea limbii engleze: o metodă lingvistică [Pages 323 - 328]
Iuliana LUNGU
Development of Critical Thinking Trough Active-Participative Methods Within Communication Lessons (primary school) / Dezvoltarea gândirii critice prin intermediul metodelor activ-participative în lecţiile de comunicare (ciclul gimnazial) [Pages 329 - 336]
Manuela NEVACI
Vocabulary teaching and acquisition in foreign language classrooms / Aspecte ale învăţării lexicului limbilor străine [Pages 337 - 342]
Laetitia Arleziana SIEA
Notes on the Concept of “Competence” in Teaching Foreign Languages / Consideraţii asupra noţiunii de competenţă în didactica limbilor [Pages 343 - 348]
Angelica VÂLCU
From the hermeneutic mediation to the thematic mediation of meaning in teaching foreign languages / De la abordarea hermeneutică la abordarea tematică a textului în limba străină [Pages 349 - 356]
Monica VLAD