Volumul XIV, 2003
(STUDIA IN HONOREM MARIN PETRIŞOR)
- I -
Lucrările Conferinţei Lingvistica românească în context european 8 -10 mai 2003
Referenţi ştiinţifici
Prof.univ.dr. Teofil Teaha (Academia Română)
Prof.univ.dr. Olga Duţu (Universitatea Spiru Haret Bucureşti)
Conf.univ.dr. Dana Manea (Universitatea din Bucureşti)
Coordonator
Lect.univ.dr. Aida Todi (Universitatea "Ovidius" Constanţa)
Colectiv de redactare
Lect.univ.dr. Monica Vlad (Universitatea "Ovidius" Constanţa)
Conf.univ.drd. Diana Hornoiu (Universitatea "Ovidius" Constanţa)
CUPRINS
PROFESORUL MARIN PETRIŞOR LA 70 DE ANI [Pages 5 - 7]
Aida TODI
MARIN PETRIŞOR – DATE BIOGRAFICE ŞI REPERE BIBLIOGRAFICE [Pages 8 - 12]
Aida TODI
Secţiunea I. LIMBA ROMÂNĂ – SINCRONIE ŞI DIACRONIE
Evoluţia consoanelor africate în subdialectul moldovenesc [Pages 15 - 22]
Marian ANTOFI
“U” final în limba scrierilor aromâneşti de la sfârşitul secolului al XVIII-lea [Pages 23 - 34]
Nistor BARDU
Lexicul divinaţiei populare româneşti. Termeni cu sensul de “piază-rea” [Pages 35 - 38]
Valeriu BĂLTEANU
Exprimarea rudeniei de sânge în linie colaterală în lexicul dialectului istroromân. Termeni moşteniţi. Termeni împrumutaţi. [Pages 39 - 48]
Gabriel BĂRDĂŞAN
Forme adverbiale regionale [Pages 49 - 52]
Cosmin CĂPRIOARĂ
Statutul de semiauxiliar al verbului “a urma” [Pages 53 - 62]
Elena COMES
Subiectul. Aspecte ale repetării şi reluării subiectului în scrierile originale româneşti din secolul al XVI-lea şi începutul secolului al XVII-lea [Pages 63 - 68]
Raluca V. CONDULEŢ
Biografia unui termen – ceangău / ceangăi [Pages 69 - 78]
Ioan DĂNILĂ
Încercare de descriere a unei clase de verbe care realizează procese de tip acţiune: verbe cu un actant subiect [abl], cu un [abs] încorporat în structura verbului şi cu un [loc alativ] implicit [Pages 79 - 92]
Camelia DRAGOMIR
Complementele de cauză şi efect [Pages 93 - 104]
Elena GĂGEANU
Este “care v(re)a să zică” copulă verbală? [Pages 105 - 120]
Alexandrina GRĂDINARU
Repetition and Gender in Romanian Conversational Discourse [Pages 121- 132]
Diana HORNOIU
Sistemul ortografic aplicat în redactarea lexiconului de la Buda [Pages 133 - 140]
Monica HUŢANU
Consideraţii diacronice privind denumirea localităţilor dobrogene [Pages 141 - 148]
Liliana IONESCU
Observaţii asupra dubletelor substantivale din limba română actuală [Pages 149 - 166]
Veronica IONESCU
Valori contextuale ale imperfectului în limba română actuală [Pages 167 - 180]
Dana MANEA
Consideraţii privind structura semantică şi lexicală a numelor de botez laice actuale din Dobrogea [Pages 181 - 200]
Ana MARIN
Consideraţii privind criteriile de clasificare sintactico-semantică a verbului (cu aplicaţie asupra verbelor terminologice) [Pages 201 -212]
Anca MIERLĂ
Circumstanţialele în lingvistica românească modernă. Dinamica structurilor terminologice [Pages 213 - 224]
Constantin Ioan MLADIN
Schimbări de conjugare la verbele moştenite de aromână din latină [Pages 225 - 234]
Manuela NEVACI
Terminologia publicitară de origine engleză şi adaptarea sa la sistemul morfologic al limbii române [Pages 235 - 244]
Nicoleta PETUHOV
“Feminizarea” în limba română [Pages 245 - 250]
Aurora PEŢAN
Nedeterminarea obţinută prin neexprimarea actanţilor în limbajul popular [Pages 251 - 268]
Nicolae STANCIU
Contribuţia lui Titu Maiorescu la dezvoltarea limbii române literare [Pages 269 - 274]
Aida TODI
Excurs marin [Pages 275 - 284]
Gheorghe TOHĂNEANU
Normă lingvistică şi opinie publică [Pages 285 - 291]
Laura VOINEA
Secţiunea II. DIDACTICA LIMBILOR MODERNE
Limba şi cultura română în lume. Lectoratul de limba română de la Seattle [Pages 295 - 298]
Marina CAP-BUN
“Mioriţă laie, laie bucălaie” – formarea stocului lingvistic individual [Pages 299 - 302]
Olga DUŢU
Profesorul de limba şi literatura română. Strategia reformelor educaţionale [Pages 303 - 308]
Raluca FIŢ
Vocabulary resource: The Dorling Kindersley Big Book of Knowledge [Pages 309 - 316]
Ana Maria GRIGORE
Troublesome Words in Teaching English [Pages 317 - 322]
Liliana IONESCU
A Linguistic Approach to Error Analysis in Teaching of English as a Second Language [Pages 323 - 328]
Iuliana LUNGU
Dezvoltarea gândirii critice prin intermediul metodelor activ-participative în lecţiile de comunicare (ciclul gimnazial) [Pages 329 - 336]
Manuela NEVACI
Aspecte ale învăţării lexicului limbilor străine [Pages 337 - 342]
Laetitia Arleziana SIEA
Consideraţii asupra noţiunii de competenţă în didactica limbilor [Pages 343 - 348]
Angelica VÂLCU
De la abordarea hermeneutică la abordarea tematică a textului în limba străină [Pages 349 - 356]
Monica VLAD