Otilia Pacea -
CorpTweet: Branduri, Limbaj şi Identitate în Web 2.0
(pag. 157-168)
Dezvoltarea tehnologică a microblogurilor de tip Twitter reprezintă cea mai nouă tendinţă a reţelelor sociale din ultimii ani, acest serviciu bucurându-se de la bun început de o popularitate spectaculoasă în rândul utilizatorilor de internet. Companiile sau alte organizaţii nu au ignorat aceste oportunităţi de comunicare pe care le-ar putea folosi pentru a-şi consolida poziţia pe piaţă, prin convergenţa inedită a interesului personal şi corporativ, dând astfel naştere aşa-numitelor branduri sociale. Fenomenul microblogurilor a redefinit interacţiunea interpersonală în mediul electronic, de la mesajele Twitter personale sau tweet-uri de tip jurnal, mesaje în replică sau tweet-uri indirecte (adresate unui receptor şi accesibile tuturor) la mesaje Twitter publice. De remarcat, în acest schimb rapid de mesaje, frecvenţa folosirii instrumentelor gramaticale pe care le numim cuvinte funcţionale (pronume, articole, prepoziţii, conjuncţii, verbe auxiliare) şi care pot fi interpretate ca mărci ale implicării sociale. În această lucrare, îmi propun, aşadar, printr-o analiză de corpus cu ajutorul calculatorului, să investighez folosirea uneltelor gramaticale în mesajele Twitter care sunt publicate în numele brandurilor cunoscute în reţelele sociale prin implicare şi dinamism. Ipoteza de la care pornesc este că, pe baza analizei lingvistice, putem identifica modele universale de comportament social care promovează microblogurile de tip Twitter ca o formă de construcţie a identităţii în mediul electronic.