Raluca ROGOVEANU - Privind în oglinzi care deformează: artiștii nebuni ai generației Beat (pag. 247-252)
Convertind experiențele de viață în artă și extrăgând energii artistice din activități mundane, artistii Beat au imaginat un proiect cultural în care viața și arta devin aspecte conjuncte, coordonate inseparabile ale unui continuum. Această lucrare analizează una dintre formele de subversiune angajate de artistii din generatia Beat în opoziția față de conformitatea impusă din 1950 : cultivarea nebuniei autoasumate. Analiza ia în considerare atât biografiile personale, cât și producțiile artistice ale celor trei artiști reprezentativi : Allen Ginsberg, Jack Kerouac și William Burrough. La origine o performanță personală punând în ecou un simț al disoluției morale și al pierderii, nebunia este uneori simulată, dar în majoritatea cazurilor trăită cu un tragic simț al devoțiunii. Dincolo de singurătate și nevroză, nebunia angajează un comportament emancipat, menit să conecteze individualul cu universalul. Violența nebuniei, desi apărută din criză și negație, oferă soluții alternative și provocări negative sinelui corupt și ethos-ului național.