
Analele Universității „Ovidius” Constanța. Seria Filologie Vol. XXXIV, 2 / 2023 

 

499 

 
“The Fabricated File” as Object of Study. Limits and Opportunities for 

Investigative Journalism in a New Democracy 
 

Alexandra CODĂU  

Ovidius University of Constanta 

 

 
Abstract: The present article analyzes journalistic investigations to observe the 

difference between investigative journalism as an ideal type of professionalism and 

other unprofessional practices in the field, such as investigations that do not meet 

professional standards regarding information verification and are not initiated by the 

journalist. The research intends to examine the design of the "prefabricated dossier" 

in investigative journalism to understand if and how the media is instrumentalized. 

The hypothesis underlying this work is that, despite the efforts to professionalize the 

occupation, including investigative journalism, in Romania in recent decades, it is 

still characterized by weaknesses related to the manipulation of the press by external 

factors outside the system. 

 
Keywords: investigative journalism; "prefabricated dossier"; media manipulation; 

public interest; journalistic investigation; 

 

 

 

The present article studies investigative journalistic texts so as to differentiate 

investigative journalism as an ideal type of professionalism from other 

unprofessional practices in the field, such as investigations that do not meet 

professional standards regarding information verification and are not 

necessarily initiated by journalists. 

Starting from the premise that post-communist media in Romania faces 

low levels of professionalization, clientelist practices, and generally low 

autonomy (Petre, Journalism in Times of Major Changes 53), this article seeks 

to identify and analyze the design of the "prefabricated dossier" in investigative 

journalism to understand if and how the press is used by third parties or how 

journalism is instrumentalized. At the opposite end of the scale, there is 

authentic investigative journalism, seen as an indicator of press autonomy and 

freedom. 

The hypothesis of this study is that, despite efforts, in recent decades, 

to professionalize this career and use better professional practices, 

investigative journalism in Romania has been subject to weaknesses related to 

the manipulation of the media by external factors outside the system. 

The research question guiding this study is: how can we identify 

investigations published in the early 2000s in the Romanian press that fall 



Analele Universității „Ovidius” Constanța. Seria Filologie Vol. XXXIV, 2 / 2023 

 

500 

under the category of a "prefabricated dossier," and how can we identify the 

existence of an external agenda to journalism itself? In cases where these texts 

respond to a hidden agenda, do they violate professional ethics, serving only 

partially or sometimes not at all the public interest? 

In contrast to "prefabricated dossiers," we refer to authentic journalistic 

endeavors that respect the technique of working with sources and verifying 

information and also serve the legitimate public interest, not a hidden agenda. 

Another category is represented by those "investigations" that are 

merely presentations of documents, cases handled by various public 

institutions, or reports of facts for which the journalist cannot provide evidence 

through the use and cross-referencing of multiple sources. Such 

"investigations," which do not necessarily aim to satisfy public interest but 

rather human interest, do not fully explain the subject but often present 

fragments of it. These investigations may not necessarily cover original topics 

but rather involve information taken from judicial sources, contributing less to 

better informing readers (Petre, Jacotă 17). 

In the same line of thought, endeavors that do not qualify as journalistic 

investigations include: "a commissioned piece, the publication of information 

or documents excerpted from an official investigation by authorities; the 

complete reproduction of unknown files that have lain for years in the archives 

of the Prosecutor's Office, secret services, or the police and unearthed to set 

off press bombs" (Marin et al., 2008, 15-17, qtd. in Petre, Managementul 

informației 294, my trans.). 

Cristian Grosu and Liviu Avram also draw attention to what does not 

constitute journalistic investigation: "It is not journalistic investigation to 

simply present, be it detailed and accompanied by relevant documents, the 

facts recorded in an investigation by authorities - Police, Prosecutor's Office, 

Court of Accounts, Financial Guard, etc. It is not journalistic investigation to 

simply present files buried for years in the drawers of the Prosecutor's Office 

and exploded overnight" (Grosu, Avram 22-23, my trans.). The two authors 

state that presenting files leaked to the press by individuals or institutions 

interested in creating media pressure on an opponent, be it political or business-

related, is not investigative journalism either (Grosu, Avram 24). Grosu and 

Avram emphasize that such situations expose the journalist the most to 

violations of professional ethics, not so much because the disclosure comes 

from someone specific and at a certain moment, but because the interest that 

led to the "manufacture" of the file and its presentation to the journalist can be 

much more harmful to the community's interest than the serious fact presented 

in the "dossier" (Grosu, Avram 24-25). 

Once we understand what an investigation is not, it is appropriate to 

understand what it is, how this standalone journalistic genre is defined. Sorin 

Preda defines an investigation as "a journalistic endeavor meant to reveal 



Analele Universității „Ovidius” Constanța. Seria Filologie Vol. XXXIV, 2 / 2023 

 

501 

uncomfortable and hidden truths about a public figure, group of interests, 

onerous business of various kinds, violations of the law, long-standing 

unresolved events" (Preda, qtd. in Coman 396, my trans.). Referring to the 

"enemies of investigation," Sorin Preda mentions: "The dangers are numerous. 

The simplest of them is militancy, a biased and not entirely disinterested tone" 

(Preda, qtd. in Coman 396). In conclusion, in approaching investigative 

journalism Preda recommends objectivity and an impartial attitude. 

 

The Romanian Press after December 1989 

To gain a clear understanding of the press in the early 2000s, a broader 

contextualization is necessary, allowing us to comprehend the political, 

historical, and cultural milieu in which the mass media operated. In this regard, 

Raluca Petre explains in her book Journalism in Times of Major Changes. 

Critical Perspectives that "the most significant action for newcomers to the 

mass media system in the early '90s was joining a field that had previously 

been closed and filtered through political criteria. For them, however, it was 

important that they had the freedom to be, to position themselves 'against.' 

Thus, speaking freely against someone - often a personal enemy - was a 

common way of writing and practicing journalism" (Petre 113). 

Peter Gross also speaks about this unprofessional attitude that violates 

professional standards in the work Return to the Romanian Laboratory. Mass-

media after 1989, where he argues that after the fall of the former communist 

regime in Romania, the emphasis was wrongly placed on defining the role of 

the news media as a watchdog, as the fourth power in the state: 

  

The socio-political and (pre)professional existing culture has 

misconstrued this perspective and definition, in the sense that a news 

media can best serve democracy by being partisan, an attack dog, and a 

"counterpower." It became doubly negative when the frustration of not 

succeeding as a counterpower led to a news media that, in general, 

degenerated into sensationalism, entertainment, superficiality, and even 

banality. The need to simply inform, thus serving the notion of a 

watchdog or the Fourth Estate, was lost in the exuberance of freedom, 

in the pride and zeal, anger, and goals of emerging socio-political 

battles. (Gross, Întoarcere în laboratorul românesc 266-267)  

 

Therefore, in the pursuit of long-awaited freedom, but equally in the 

race for readership, the print media has sometimes abdicated its responsibility, 

reaching a point where, according to Peter Gross, it serves not its own struggles 

but the socio-political battles of the moment. In other words, it has become a 

tool in the hands of the powerful of the moment. 



Analele Universității „Ovidius” Constanța. Seria Filologie Vol. XXXIV, 2 / 2023 

 

502 

The same author writes in his most recent work, Rădăcinile culturale 

ale sistemului mass-media românesc [The Cultural Core of Media Systems. 

The Romanian Case], that in the Romanian mass media after the fall of the 

communist regime, it is not at all clear what the boundary is between profit, 

the desire for political influence, and power, "because the full expression of 

regressive values, beliefs, attitudes, and tendencies has increasingly imposed 

itself after December 1989 in a kind of abnormal cultural normalization" 

(Gross 81). Most media owners, some of whom became true moguls in the 

field towards the end of the 20th century, when their desire to gain political 

power useful for financial gains intensified, continued to "attack and discredit 

on command (the adversaries of their political clients), at crucial moments, to 

earn money, not respect (Tăpălagă, 2010, 137)" (Gross 81-82, my trans.). 

 

The Socio-Political Context and the Analyzed Publication  

For the case study, I chose the national daily newspaper Ziua, which 

reappeared after the December 1989 Revolution in 1994. "June 13, Bucharest: 

Ziua appears, a newspaper founded in 1930 and reissued under the leadership 

of Sorin Roșca Stănescu. Chief editors: Sorin Ovidiu Bălan, Ioan Novac, 

Gabriel Stănescu" (Petcu 986, my trans.). The front page of the newspaper 

mentioned: general director - Sorin Roșca Stănescu, mentor - Constantin 

Bălăceanu-Stolnici. 

Descended from an old boyar family, Constantin Bălăceanu-Stolnici, a 

neurologist, is known as a scientist, an intellectually elegant individual, and a 

public figure frequently present in post-December mass media. By Decision 

No. 2371 of August 28, 2007, the College of the National Council for the Study 

of the Securitate Archives (CNSAS) declared Bălăceanu-Stolnici a 

collaborator of the former Securitate: "Mr. Constantin BĂLĂCEANU 

STOLNICI, son of Grigore and Lucia-Ștefania, born on July 7, 1923, in 

Bucharest, was a collaborator of the communist political police. Decision No. 

2371/28.08.2007 remained final and unchallenged."1 According to the same 

document, Bălăceanu Stolnici had the covert names "Laurențiu" and the agent 

"Ionescu Paul" as an informant for the former Securitate. Interestingly, while 

he appeared on the front page of a post-December newspaper - during a time 

when Romania was trying to redefine itself in the spirit of freedom - as a 

"mentor," Constantin Bălăceanu-Stolnici experienced the peak of his 

collaboration activities through operations undertaken within the group at 

Radio Free Europe. More specifically, Bălăceanu-Stolnici provided the former 

Securitate with the floor plan of Vlad Georgescu's apartment, after Bălăceanu-

                                                           
1 http://www.cnsas.ro/documente/monitoare/2007/Balaceanu%20Stolnici.pdf accessed on 

25.06.2023 

http://www.cnsas.ro/documente/monitoare/2007/Balaceanu%20Stolnici.pdf


Analele Universității „Ovidius” Constanța. Seria Filologie Vol. XXXIV, 2 / 2023 

 

503 

Stolnici had visited the latter’s home. At that time, Georgescu was the director 

of the Romanian section of the famous Radio Free Europe.2  

Constantin Bălăceanu-Stolnici's collaboration with the former 

Securitate was neither accidental nor episodic. It spanned a period of 25 years, 

and the decision to provide information to the former Securitate about the team 

at Radio Free Europe was all the more serious considering that "Radio Free 

Europe is considered the most important media phenomenon in Romania until 

1989, which played a decisive role in the recent history of the country."3 

According to the Institute for the Investigation of Communist Crimes and the 

Memory of the Romanian Exile (IICCMER), "the premises for the removal of 

totalitarianism and the orientation towards democracy are largely due to this 

radio station. For many Romanians, the broadcasts from Radio Free Europe 

were the oxygen that allowed them to breathe and resist under communism."4  

Sorin Roșca Stănescu, at that time the director of the newspaper Ziua, 

declared in 2006, during a "100%" program hosted by Robert Turcescu on the 

national television channel Realitatea TV, that he volunteered to collaborate 

with the former Securitate in 1973. He also mentioned that he had two 

successive covert names: H15 and Deleanu.5 However, the National Council 

for the Study of the Securitate Archives has not issued a decision regarding the 

recognition of his status as a collaborator with the former Securitate. 

Regarding the general director of the newspaper Ziua, it should be 

noted that he was definitively convicted on October 7, 2014, in the Rompetrol 

case, by the Bucharest Court of Appeals. He was sentenced to two years and 

four months in prison for insider trading and forming an organized criminal 

group, with the sentence to be served.6 Roșca Stănescu contested the decision, 

but the judges of the supreme court rejected his appeal as unfounded. 

Ziua reappeared in the post-December period, as mentioned, in 1994, 

and operated until January 2010,7 and the decision of the CNSAS regarding 

the collaboration of Constantin Bălăceanu-Stolnici with the former Securitate 

was made in 2007, many years after he had appeared on the front page of the 

publication as a "mentor." Sorin Roșca Stănescu, the general director of the 

newspaper, was convicted in 2014, four years after the closure of the 

                                                           
2 https://romania.europalibera.org/a/stolnici-boier-turnator-securitate-vlad-

georgescu/32557486.html accessed on 22.08.2023 
3 https://www.iiccmer.ro/resurse/arhiva-europa-libera-intro/ accessed on 20.06.2023 
4 Idem 
5 https://www.hotnews.ro/stiri-arhiva-1167084-stanescu-colaborat-securitatea-imi-pare-

rau.htm accessed on 8.09.2023 
6 https://www.news.ro/justitie/sorin-rosca-stanescu-ramane-cu-pedeapsa-de-doi-ani-si-patru-

luni-de-inchisoare-in-dosarul-rompetrol-a-decis-instanta-suprema-

1922402917002017051616987056 accessed on 19.10.2023 
7 https://economie.hotnews.ro/stiri-media_publicitate-6789339-cronica-unei-morti-anuntate-

ziua-gardianul-cotidianul-business-standard.htm accessed on 19.10.2023 

https://romania.europalibera.org/a/stolnici-boier-turnator-securitate-vlad-georgescu/32557486.html
https://romania.europalibera.org/a/stolnici-boier-turnator-securitate-vlad-georgescu/32557486.html
https://www.iiccmer.ro/resurse/arhiva-europa-libera-intro/
https://www.hotnews.ro/stiri-arhiva-1167084-stanescu-colaborat-securitatea-imi-pare-rau.htm
https://www.hotnews.ro/stiri-arhiva-1167084-stanescu-colaborat-securitatea-imi-pare-rau.htm
https://www.news.ro/justitie/sorin-rosca-stanescu-ramane-cu-pedeapsa-de-doi-ani-si-patru-luni-de-inchisoare-in-dosarul-rompetrol-a-decis-instanta-suprema-1922402917002017051616987056
https://www.news.ro/justitie/sorin-rosca-stanescu-ramane-cu-pedeapsa-de-doi-ani-si-patru-luni-de-inchisoare-in-dosarul-rompetrol-a-decis-instanta-suprema-1922402917002017051616987056
https://www.news.ro/justitie/sorin-rosca-stanescu-ramane-cu-pedeapsa-de-doi-ani-si-patru-luni-de-inchisoare-in-dosarul-rompetrol-a-decis-instanta-suprema-1922402917002017051616987056
https://economie.hotnews.ro/stiri-media_publicitate-6789339-cronica-unei-morti-anuntate-ziua-gardianul-cotidianul-business-standard.htm
https://economie.hotnews.ro/stiri-media_publicitate-6789339-cronica-unei-morti-anuntate-ziua-gardianul-cotidianul-business-standard.htm


Analele Universității „Ovidius” Constanța. Seria Filologie Vol. XXXIV, 2 / 2023 

 

504 

publication. Without intending to pass judgment, I have mentioned these 

aspects because they can be considered relevant in attempting to outline the 

profiles of those who either led this national daily or were specifically 

designated as mentors of the publication, and based on whom the editorial 

policy of the newspaper was shaped. 

As mentioned earlier, Raluca Petre notes in Journalism in Times of 

Major Changes that after the fall of the communist regime, newcomers to the 

media joined a field that had previously been closed and filtered by political 

criteria. I believe it is not wrong to assert that, given the official collaboration 

with the Securitate, confirmed by CNSAS in the case of Bălăceanu-Stolnici, 

and the collaboration acknowledged by Sorin Roșca Stănescu himself, it was 

not just a coincidence that these two figures came to lead and guide the editorial 

policy of the Ziua daily. 

Furthermore, the same author points out that in the post-communist 

fervor in the Romanian press, characterized by the entry of individuals from 

extremely diverse backgrounds into this field, the regulation of the media field 

by practitioners became an almost impossible goal, as well as the 

institutionalization of a single journalistic language and understanding of 

journalism (Petre, Journalism in Times of Major Changes 111). 

In this context, what Peter Gross states in the work Rădăcinile culturale 

ale sistemului mass-media românesc [The Cultural Core of Media Systems. 

The Romanian Case] may be relevant: "A media system is largely dependent 

on the values, beliefs, and attitudes of its elites (owners, editors, directors, 

celebrity journalists, analysts) and the elites of other systems and institutions 

in society with which it interacts and influences symbiotically" (Gross 16, my 

trans.). In this case, Dr. Bălăceanu-Stolnici, as a descendant of an old boyar 

family and considered the mentor of the Ziua newspaper, could be or was 

perceived as a representative of the elite. The same may be true for the general 

director of the publication, Sorin Roșca Stănescu, meaning that, he could very 

likely be perceived by a part of the press as an exponent of elite journalism. 

It is noteworthy that Constantin Bălăceanu-Stolnici was celebrated on 

July 6, 2023, at the Romanian Academy, on the occasion of his 100th birthday.8 

Furthermore, Bălăceanu-Stolnici is the honorary director of the "Francisc I. 

Rainer" Institute of Anthropology of the Romanian Academy and an honorary 

member of the Romanian Academy. 

Returning to Decision No. 2371 of August 28, 2007, in which the 

National Council for the Study of Securitate Archives declared Constantin 

Bălăceanu-Stolnici a collaborator with the former Securitate, the document 

states: "The information provided by Constantin Bălăceanu-Stolnici to the 

communist political police was of a nature to infringe upon the right to freedom 

                                                           
8 https://acad.ro/evenimente/evenimente/2023/42_eveniment.html accessed on 7.07.2023 

https://acad.ro/evenimente/evenimente/2023/42_eveniment.html


Analele Universității „Ovidius” Constanța. Seria Filologie Vol. XXXIV, 2 / 2023 

 

505 

of expression and freedom of opinions." Paradoxically, after the fall of the 

communist regime, in the midst of the transition to a democratic regime, 

Bălăceanu-Stolnici becomes a "mentor" for a supposedly free and independent 

newspaper. As stated earlier, at that time, his collaboration with the former 

Securitate was not known to the general public, and there was no official 

decision confirming this status. 

However, a different story can be told 16 years after the CNSAS 

decision. The celebration of Bălăceanu-Stolnici's centenary in 2023 at the 

Romanian Academy may be an indicator of how Romanian society continues 

to relate to individuals who, during the communist regime, were involved in 

political policing, thus relativizing the significance of an action that influenced 

and even destroyed destinies. In his study, "Spectacular Changes, but Few 

Changes in the Press," published in the volume Post-Communist Romania: 

Past, Present, and Future, Peter Gross draws attention to the fact that the press 

in Romania—both in print and in the digital environment—is not just a 

reflection of post-communist political and economic institutions: "More 

accurately, alongside society, the press and its sister institutions are the 

products of the values, beliefs, and attitudes of the political-economic and 

media elites that lead, control, manipulate, and influence these organizations" 

(Gross 167). In this context, Gross argues that, in fact, the Romanian press 

after December 1989 has adopted forms without substance from its Western 

counterparts, lacking profound freedom and professionalization:  

 

The old culture encourages behaviors and practices constantly adapted to 

the perceived demands and needs of those in power. What internal 

leaders can bring about significant cultural changes in the political, 

economic, or professional domain in a country where neither the elites 

nor the masses have the desire and capacity to take on this responsibility? 

(Gross 168).  

 

In this case, the so-called elite was represented on the front page of the Ziua 

daily by a figure who was involved in political policing. 

 

Methodological aspects - Object of study: "the prefabricated file" 

The corpus of this research focuses on "investigations" of the "fabricated 

dossier" type. Methodologically, I will use content analysis, defined by Mircea 

Agabrian as a non-reactive research technique that does not allow the 

researcher's influence (Agabrian 18). Being systematic, content analysis helps 

the researcher "extract relevant information consistently" (Agabrian 19). 

Specifically, I will conduct a content analysis involving the interpretation of 

qualitative data. Through the examination of journalistic texts and 

investigations identified in the Ziua newspaper over a specific time interval, 



Analele Universității „Ovidius” Constanța. Seria Filologie Vol. XXXIV, 2 / 2023 

 

506 

this article aims to decipher the meanings of the phenomenon of the use of 

journalism by third parties through these "investigations" and to identify the 

elements that define a "fabricated dossier." 

Regarding the texts presented as journalistic investigations published 

by the Ziua newspaper that I analyze in this work, they are:  

- “Neamul STS [The STS Kin]” (Ziua, 10 May 2001) 

- “Averea Măscăriciului [The Masquerader's Wealth]” (Ziua, 29 

June 2001) 

- “Raport «Top Secret» al UM 0962. Conspirația Vox Maris [Top-

Secret Report of UM 0962. Vox Maris Conspiracy]” (Ziua, 6 

August 2001) 

- “Mafiotul de la Vox Maris [The Mafioso from Vox Maris]” (Ziua, 

7 August 2001) 

- “Furăciunile mafiotului de la Vox Maris au ajuns la Curtea 

Supremă de Justiție (XI). Șarlatanul Nicușor ["The Thief's Scams 

at Vox Maris Have Reached the Supreme Court of Justice (XI). The 

Charlatan Nicușor]” (Ziua, 9 August 2001) 

 

I identified these texts throughout the first eight months of the year 

2001; I chose this year considering the period of time of over two decades since 

the December 1989 Revolution—a period long enough for the transition from 

a state-controlled press, considered the armed arm of power, to a free press that 

respects and promotes the principles of a functional democracy, albeit one that 

is perfectible. It is important to mention that I identified the analyzed texts in 

this research by reviewing all the editorial content published by the daily 

newspaper Ziua during the selected time interval. 

The newspaper Ziua never published journalistic investigations in a 

section or page named "Investigations" but rather in the generic page titled 

"Events" and, more rarely, in the "Revelations" page. 

In the five texts mentioned above, I will examine the source regime 

used by journalists, the adherence or not to the principle of cross-referencing 

sources, the presentation of the point of view of the person(s) who is/are the 

subject of the investigation, and the language. 

The article titled "The STS Kin," published by the newspaper Ziua on 

May 10, 2001, focuses on the hiring of relatives of Lieutenant Colonel 

Alexandru Todoran's chief at the Cluj Regional Office of the Special 

Telecommunications Service (STS). The journalistic text refers to names and 

positions within the institution, but the only source mentioned in the article is 

the organizational chart of the Cluj office. However, this type of document 

contains only positions and hierarchical relationships, not names of 

individuals. An important clarification in the journalistic text is as follows: "ZI 



Analele Universității „Ovidius” Constanța. Seria Filologie Vol. XXXIV, 2 / 2023 

 

507 

UA de Ardeal has obtained the organizational chart of the Cluj office, 

but, for understandable reasons related to national security, we will not provide 

too many names during this investigation." Nevertheless, the so-called 

journalistic investigation provides the names of relatives of Lieutenant Colonel 

Todoran employed in the institution.  

Regarding the source invoked by the authors of the journalistic text, the 

only one they refer to, it is worth mentioning that "professional journalistic 

practice recommends corroborating information from at least three sources to 

verify its truth," as Petre writes in Managementul informației în media [The 

Management of Information in the Media] (84). In this case, relying on a single 

source exposes journalists to a potentially subjective and biased approach to 

the subject:  

 

By comparing information from different sources, we can competently 

clarify a subject. In addition, the journalist is much more certain that 

they understand exactly what is happening, independently and without 

being influenced by the interests and versions of the various parties 

involved in that subject. The journalist becomes the one who decides 

what will be published or transmitted, in the spirit of truth, and not third 

parties who would like to manipulate information for their own 

interests. (Petre, Managementul informației în media 84-85) 

 

Furthermore, limiting oneself to a single source may be an indicator of 

journalists being manipulated by third parties, especially since, in "The STS 

Kin" investigation, the point of view of the person who is the subject of the 

investigation does not appear.  

To revert to "The STS Kin" article, in addition to the mentioned 

organizational chart, the investigation could have quoted, for example, an 

official, a hierarchical superior from the structure of the Special 

Telecommunications Service, to confirm the published information. I am not 

claiming that the presented information is necessarily not real, but that the 

journalists did not provide evidence of verification from multiple sources in 

the text, leaving readers with no choice but to take their word for it. 

At the language level, I identified the use of terms in the journalistic 

text that may indicate a degree of subjectivity in relation to the approach of the 

topic. Specifically, there is the depreciative noun "familionul" (for family) in 

the statement "Tot familionul este săltat în grad și salariu" (The whole family 

["familionul"] is promoted in rank and salary), the gender depreciative nouns 

"subofițereasă" (female non-commissioned officer) and "căpităneasă" (female 

captain) in the statement "fosta subofițereasă s-a trezit căpităneasă la instituția 

comandată de soțul ei" (the former NCO ["subofițereasă"] woke up as a captain 

["căpităneasă"] at the institution commanded by her husband), and the use of 



Analele Universității „Ovidius” Constanța. Seria Filologie Vol. XXXIV, 2 / 2023 

 

508 

the noun "mafia" in two constructions, admittedly placed in scare quotes - 

"«Mafia» bistrițeană din STS Cluj și-a întins tentaculele" ("The Bistrița 'mafia' 

in STS Cluj has spread its tentacles") and "Dovadă că «mafia» bistrițeană n-a 

murit" ("Proof that the 'mafia' from Bistrița has not died"). The journalistic 

discourse, given the use of these words, may give the impression of settling 

scores, managing a subject to serve an agenda unrelated to the public interest. 

The investigation in the Ziua daily exposes a real phenomenon 

recorded in Romanian society (also) after the December 1989 Revolution, 

namely "nepotism," which refers here to the employment of relatives in various 

public institutions, without the mandatory respect for minimal professional 

standards. It is what Peter Gross calls, in Rădăcinile culturale ale sistemului 

mass-media românesc [The Cultural Core of Media Systems. The Romanian 

Case], "connections, acquaintances, relationships":  

 

In one form or another, this deeply internationalized triad of behaviors 

(connections, acquaintances, relationships) constitutes the operational 

pillar of how elites and people in general find their place in social-

political and economic life. It is undoubtedly a collectivist approach to 

problems but is accomplished in a very individualistic manner. 

Combining values, attitudes, behaviors, and practices, connections, 

acquaintances, and relationships are essential to finding or retaining a 

job in the private or public sector, winning a lawsuit, succeeding in 

business, and in politics. (Gross 69, my trans.) 

  

Although the journalistic endeavor of "The STS Kin" critically exposes 

this phenomenon, the text makes no reference to legislation, any regulations, 

or a charter prohibiting the activation of individuals with family ties within the 

same institution—a document indicating any formal incompatibility in this 

regard. 

The article titled "The Masquerader’s Wealth," published in the Ziua 

daily on June 29, 2001, addresses the issue of the wealth accumulated by 

Corneliu Vadim Tudor, the leader of the Greater Romania Party (PRM), and, 

at that time, a senator in the Senate of Romania.9 The investigation contains 

names, specific dates, addresses, but the tone of the entire text is vengeful, as 

if the political figure Corneliu Vadim Tudor were the personal adversary of the 

journalist signing the article. Moreover, the title "The Masquerader’s Wealth" 

is a first indicator of an apparent settling of scores with the subject of the 

article. Regarding the sources’ regime, it is important to mention that nowhere 

in the journalistic text is there a specific, identifiable source mentioned: neither 

                                                           
9 https://www.cdep.ro/pls/parlam/structura2015.mp?idm=30&leg=2000&cam=1&idl=1 

accessed on 10.09.2023. 

https://www.cdep.ro/pls/parlam/structura2015.mp?idm=30&leg=2000&cam=1&idl=1


Analele Universității „Ovidius” Constanța. Seria Filologie Vol. XXXIV, 2 / 2023 

 

509 

a human source, be it a partisan source, expert source, or witness, nor a material 

source such as a property deed or a land registry extract, for example. This is 

despite the article containing data regarding the area of property, namely the 

villa supposedly purchased by Corneliu Vadim Tudor in 1997: "The two-story 

house with a basement, with a usable area of 179.03 square meters, was valued 

at 33,396,023 lei, a sum paid on the spot by Vadim and his wife" (Ziua, June 

29, 2001). 

The subtitle "‘The Evangelic’ Samson Family Owns a Fleet of Cars," 

referring to the family of Corneliu Vadim Tudor’s sister, represents an evident 

irony by comparing the Samson family's surname to that of the biblical 

character Samson from the Old Testament. The purpose is to convey the idea 

that the leader of the PRM's family is far from being considered sinless. 

According to Mariana Bafană Tocia, "the post-communist daily press 

perceives freedom of expression erroneously and prefers a polemical attitude 

towards political organizations that do not serve the newspaper's interests, 

leaving ample space for insult" (Bafană Tocia 169). In the case of the text 

published by the Ziua newspaper, the polemic tone is evident through the use 

of the common noun "măscăriciul" (the masquerader, clown), but written with 

a capital letter in the title, suggesting that Romania can only have one clown, 

and that is Senator Corneliu Vadim Tudor, the president of the PRM. 

The investigation titled "Top Secret Report of UM 0962. Vox Maris 

Conspiracy," published by the Ziua newspaper on August 6, 2001, contains a 

series of accusations against the businessman Nicușor Năstase, criticized for 

his alleged connections with the political world, representatives of the mafia, 

figures from the underworld, and "media mobsters with millions of dollars in 

accounts." The sources indicated in the so-called journalistic investigation are 

"confidential sources," a report from UM 0962, and "some voices from the 

PSD (Social Democratic Party)." Yet the journalistic investigation does not 

mention any names of underworld figures, "media mobsters," or any members 

of the mafia. Interestingly, the text claims: "Intelligence services have made a 

habit of monitoring businessmen from the underworld who have strong 

connections in the political world." The information is not critically filtered, 

explained, or contextualized: do the services have this right, do they have a 

mandate, a protocol under which they conduct this monitoring? Based on what 

criteria, in what context? Lastly, the investigation quotes "some voices from 

the PSD," stating that "Nicușor Năstase would be very close even to Ion Iliescu 

and Adrian Năstase," who held respectively the positions of President and 

Prime Minister of Romania at the time. The vague designation of sources - 

such as "confidential sources," "an intelligence officer specialized in this field, 

whose name, easy to understand, we will not reveal," "some voices from the 

PSD" - is characteristic of tabloid press and not investigative journalism.  



Analele Universității „Ovidius” Constanța. Seria Filologie Vol. XXXIV, 2 / 2023 

 

510 

In the same vein, the journalistic text mentions at some point that some 

businessmen connected to Nicușor Năstase and members of the Social 

Democratic Party (PSD) would be "on international lists of organized crime." 

Once again, no specific person is named, despite the gravity of the accusation. 

The journalist does not verify this information. 

The conclusion of the so-called journalistic investigation, however, 

undermines the entire effort because the journalist notes:  

 

Anyway, the signals sent by UM 0962 seem to confirm. But when 

precisely the political factor is the one encouraging such tendencies, the 

question arises about the effectiveness of such signals, as long as the 

measures should be taken by those who sit at the table with the 

mobsters. (Ziua, August 6, 2001) 

  

The verb "seem" demonstrates that the investigation was published without 

confirmation from multiple sources of the presented information. However, 

journalistic investigation is only published after triangulating sources, 

confirming all data, and eliminating any doubt about the investigated subject. 

In Petre’s words, in Managementul informației în media, "Investigative 

journalism represents an approach that involves the use and crossing of all 

types of sources to achieve the value of truth following an intensive exploration 

effort. An investigation always relies on a multitude of sources - people, 

documents, structured observations" (291). In this case, the journalistic text is, 

in fact, based on a document, namely the report of a military unit, and the 

existence of the other mentioned sources - "confidential sources," "an 

intelligence officer specialized in this field, whose name, easy to understand, 

we will not reveal," and "some voices from the PSD" - could legitimately be 

questioned. 

Last but not least, it is noteworthy in the above quotation the use of the 

noun "mafioso" without scare quotes, although nowhere in the text is there any 

evidence brought to support the quality of being a mafioso, a member of any 

specific mafia group for a particular person. 

At the language level, I have identified the use of terms that may 

indicate a lack of objectivity in relation to the subject matter, namely: "Nicușor 

the sly" and "the snake with glasses," an expression designating Virgil 

Măgureanu, the first director of the Romanian Intelligence Service after the 

December 1989 Revolution.10 

Regarding the text "The Mafioso from Vox Maris," published by the 

newspaper Ziua on August 7, 2001, the subtitle of the article mentions: 

                                                           
10 https://romania.europalibera.org/a/m%C4%83gureanu-sunt-absolut-convins-c%C4%83-

%C8%99i-azi-informa%C8%9Biile-ajung-la-fel-de-repede-la-moscova-ca-pe-vremea-lui-

ceau%C8%99escu/30162395.html accessed on 10.10.2023 

https://romania.europalibera.org/a/m%C4%83gureanu-sunt-absolut-convins-c%C4%83-%C8%99i-azi-informa%C8%9Biile-ajung-la-fel-de-repede-la-moscova-ca-pe-vremea-lui-ceau%C8%99escu/30162395.html
https://romania.europalibera.org/a/m%C4%83gureanu-sunt-absolut-convins-c%C4%83-%C8%99i-azi-informa%C8%9Biile-ajung-la-fel-de-repede-la-moscova-ca-pe-vremea-lui-ceau%C8%99escu/30162395.html
https://romania.europalibera.org/a/m%C4%83gureanu-sunt-absolut-convins-c%C4%83-%C8%99i-azi-informa%C8%9Biile-ajung-la-fel-de-repede-la-moscova-ca-pe-vremea-lui-ceau%C8%99escu/30162395.html


Analele Universității „Ovidius” Constanța. Seria Filologie Vol. XXXIV, 2 / 2023 

 

511 

"Nicușor Năstase, a champion of million-dollar frauds to the detriment of the 

state, is under the protection of high-ranking magistrates, police officers, and 

politicians." However, the names of any high-ranking magistrates protecting 

the businessman Nicușor Năstase, nicknamed "the mafioso from Vox Maris," 

are not mentioned in the actual text. Neither is the claim that "regularly on the 

terrace at Vox Maris, the generals from the General Police Inspectorate party" 

— presented as a reason why the General Police Inspectorate did not place a 

precautionary seizure on properties belonging to businessman Nicușor Năstase 

— proven with photos or statements from possible witnesses. The only 

politician's name mentioned in the text is that of Virgil Măgureanu, the former 

head of the Romanian Intelligence Service, assumed to be the friend and 

protector of Nicușor Năstase. 

The journalistic text contains accurate data regarding bank loans and 

information about the lifting of certain properties, but it also includes 

statements for which the journalist does not provide proof in the text. An 

example in this regard is the subheading: "An unexecuted seizure by corrupt 

police officers." The journalist does not provide any evidence of police 

corruption, merely mentioning: "Due to friendships at the top of the General 

Police Inspectorate, no officer dared to disturb Nicușor." 

In the same vein, another piece of information for which the journalist 

does not provide verification evidence is the following: "When the 

investigations progressed dangerously for Năstase, last-minute political levers 

acted in justice and obtained from the Prosecutor's Office of the Supreme Court 

the annulment of the Prosecutor's Ordinance regarding the seizure." What are 

these last-minute political levers that would have intervened in the justice 

system? The investigation published by the newspaper Ziua does not fully 

reveal this, failing to specify concretely, by name, the persons who would be 

responsible for interfering with justice and, thus, a potential attack on the rule 

of law. 

Another important aspect is the use of the noun "the mafioso" in the 

title without scare quotes, even though the journalistic text does bring 

arguments and evidence to support this claim in the title. Simply put, the 

journalist does not substantiate the "mafioso" label applied to the businessman 

who is the subject of the investigation. 

The text "The Theft of the Mafioso from Vox Maris Reaches the 

Supreme Court of Justice (XI). The Charlatan Nicușor," published by the 

newspaper Ziua on August 9, 2001, presents the so-called "Breaza Affair," in 

which businessman Nicușor Năstase was involved. The journalistic text 

explains the route of certain properties, recalling information from the 

businessman's past, such as a loan contracted at Bancorex in 1997 and not 

repaid. Unlike the other texts published as investigations analyzed in this 

research, the article "The Theft of the Mafioso from Vox Maris Reaches the 



Analele Universității „Ovidius” Constanța. Seria Filologie Vol. XXXIV, 2 / 2023 

 

512 

Supreme Court of Justice (XI). The Charlatan Nicușor" mentions and even 

shows a material source used in documenting the investigation: a facsimile 

representing an assignment agreement for a floor of a building. This is added 

to the representatives of "SC Britania SRL," who "claim not to have criminally 

denounced Nicușor Năstase," citing the very long terms in criminal 

proceedings as the reason. 

What is missing from this investigation, as well as from the other four 

analyzed in this work, is the point of view of the person who is the subject of 

the investigation, in this case, the businessman Nicușor Năstase. Investigative 

journalists Vlad Stoicescu and Ovidiu Vanghele explain in the manual 

Investigative Journalism, from Theory to Practice that journalists are obliged 

to confront the person targeted by the investigative journalism before 

publication: "The principle has its roots in Roman law: audiatur et altera pars 

(let the other side be heard). If only to be one hundred percent sure that our 

documentation has no flaws" (Stoicescu, Vanghele 26). 

Despite mentioning two sources, and the fact that the voice of the 

person targeted by the investigative journalism does not appear in the material, 

and it is not specified that the journalist tried at least to contact them to learn 

their perspective, the title of the investigation remains problematic through the 

use of the noun "the mafioso", again without scare quotes: "The Theft of the 

Mafioso from Vox Maris Reaches the Supreme Court of Justice." It is true that, 

as mentioned in the text, there was a final decision of the Court of Appeal 

Bucharest regarding businessman Nicușor Năstase, but it is equally true that 

the decision was suspended, at the time of the publication of this text in the 

newspaper Ziua, as the case was in appeal at the Supreme Court of Justice. 

Therefore, the label "mafioso" is inappropriate for the journalistic text. It is the 

third journalistic endeavor that focuses on this person, and in two of them - 

"Top Secret Report of UM 0962. The Vox Maris Conspiracy" (Ziua, August 

6, 2001) and "The Mafioso from Vox Maris" (Ziua, August 7, 2001) - 

journalists do not provide evidence of verification of the information presented 

by cross-referencing sources. 

 

Conclusions 
Looking back at the post-December press in Romania, Peter Gross explains 

that "any small, timid, and temporarily noticeable progress in the period 1989-

2023 represents only a very short pinnacle in an unstable roller-coaster of finite 

and limited positive developments, as well as the inevitability of descending 

to low points, more comfortable" (Gross, Rădăcinile culturale ale sistemului 

mass-media românesc 94/The Cultural Core of Media Systems. The Romanian 

Case, my trans.). Analyzing these five texts published in the Ziua national daily 

in the first eight months of 2001, I cannot formulate an absolute conclusion. 

Although I have observed and exemplified in this research unprofessional 



Analele Universității „Ovidius” Constanța. Seria Filologie Vol. XXXIV, 2 / 2023 

 

513 

journalistic practices that do not adhere to the ethical principles of the 

profession, I cannot know if we are dealing with episodic lapses or if, on the 

contrary, at the historical scale of the publication, such practices were a modus 

operandi. 

However, it is correct to mention that the five investigative articles 

analyzed have elements of the "prefabricated file" design. In this regard, I have 

explained what could make an honest reader believe that these texts respond 

to the needs of third parties or have a hidden agenda: the extremely small 

number of sources used and, as a consequence, the disregard for the principle 

of source triangulation to reach the truth, or at least get as close to it as possible. 

Lastly, the violation of the principle audiatur et altera pars means that 

nowhere in these texts are the voices of the individuals targeted by the 

investigative journalism present. Therefore, the reader cannot learn their 

perspectives or points of view. 

The instrumentalization of the press by third parties can be an indicator 

of both low professionalism in the profession and, more importantly, limited 

autonomy of the press. In this way, press freedom is compromised, especially 

in the context of post-December redefinition of identity, which is crucial for 

citizens and the broader socio-political context. Without real autonomy and 

full freedom, the press cannot fulfill its normative role in society, cannot 

monitor power optimally, and thus cannot fully serve the public interest. 

 

 

 

Works Cited 
 

Agabrian, Mircea. Analiza de conținut [Content Analysis]. Iași: Polirom, 2006. 

Bafană Tocia, Mariana. Strategii de mediatizare a discursului politic în presa 

regională [Political Discourse Mediatization Strategies in the Regional 

Press]. București: Editura Universitară, 2013. 

Coman, Mihai. Manual de jurnalism  [Journalism Handbook]. Iaşi: Polirom, 

2009. 

Gross, Peter. Întoarcere în laboratorul românesc. Mass-media după 1989 

[Return to the Romanian Laboratory. Mass-media after 1989]. Trans. . 

București: Nemira, 2015. 

Gross, Peter. “Modificări spectaculoase, dar puține schimbări în presă” 

[Spectacular Changes, but Few Changes in the Press]. Trans. . România 

postcomunistă. Trecut, prezent și viitor [Post-Communist Romania: 

Past, Present, and Future]. Ed. Lavinia Stan, Diane Vancea. Iași: 

Polirom, 2017. 153-172. 



Analele Universității „Ovidius” Constanța. Seria Filologie Vol. XXXIV, 2 / 2023 

 

514 

Gross, Peter. Rădăcinile culturale ale sistemului mass-media românesc [The 

Cultural Core of Media Systems. The Romanian Case]. Trans. . Iași: 

Polirom, 2023. 

Grosu, Cristian, Avram, Liviu. Jurnalismul de investigație [Investigative 

Journalism]. Iași: Polirom, 2004. 

Petcu, Marian. Istoria jurnalismului din România în date. Enciclopedie 

cronologică [History of Journalism in Romania. Chronological 

encyclopedia]. Iași: Polirom, 2012. 

Petre, Raluca. Journalism in Times of Major Changes. Critical Perspectives. 

București, Tritonic, 2012. 

Petre, Raluca. Managementul informației în media [The Management of 

Information in the Media]. București: Tritonic, 2019. 

Petre, Raluca, Mădălina Jacotă. “Two Sustainability Models and Two 

Investigative Journalism Outcomes: The Chance to be Informed”. 

Analele Universității „Ovidius” Constanța. Seria Filologie 33.2 

(2022): 424-440. 

Stoicescu, Vlad, Ovidiu Vanghele. Jurnalismul de investigație, de la teorie la 

practică [Investigative Journalism. From Theory to Practice]. Friedrich 

Naumann Foundation for Freedom, 2017. 

 

Online sources: 

 

www.acad.ro 

www.cdep.ro 

www.cnsas.ro 

www.romania.europalibera.org 

www.hotnews.ro 

https://www.iiccmer.ro/ 

 

 

http://www.acad.ro/
http://www.cnsas.ro/
http://www.hotnews.ro/
https://www.iiccmer.ro/

